Bieszczady - intrygująca historia kolejki wąskotorowej

Bieszczady - intrygująca historia kolejki wąskotorowej

Wyjazd w Bieszczady to jeden z najlepszych pomysłów, ponieważ zyskujemy szansę zobaczyć wyjątkowe okazy fauny i lory. Dodatkowo można wdychać świeże, górskie powietrze, które ma wiele dobrych właściwości dla zdrowia. Tak samo jest w przypadku górskich wycieczek, podczas których zwiedza się niesamowite miejsce i przeżywa niezapomniane przygody. Punktem obowiązkowym jest między innymi Bieszczadzka Kolejka Leśna, której początki wskazuje się na 1890 rok!

Bieszczady - intrygująca historia kolejki wąskotorowej

Historia Kolejki w Bieszczadach

Kolejka wąskotorowa w Bieszczadach rozpoczęła swoje kursy w XIX wieku i na samym początku służyła jako środek transportu dla drewna. Zapotrzebowanie na nie było bardzo duże, a jedynym problemem był sposób jego przewozu. Infrastruktura drogowa była wówczas na bardzo niskim poziomie, a spławianie rzekami poszczególnych pni było niemożliwe. Tutaj wkroczyła właśnie bieszczady kolejka wąskotorowa, której nie szkodziły żadne warunki atmosferyczne, a ponadto mogła przewozić duże masy towarów. Powstawała od 1890 roku, a przy jej budowie pracowało kilkaset osób, w tym doświadczeni profesjonaliści. Niektóre czynności przy budowie musiały być wspomagane przez zaprzęgi konne, które występowały w ilości kilkudziesięciu. Kolejka w Bieszczadach została oddana do użytku w 1898 roku, rozstaw szyn wynosił dokładnie 760 mm, a długość na trasie Nowy Łupków-Majdan liczyła 24,174 km. Dystans, który pokonywano kolejką w Bieszczadach został wydłużony w latach 1900-1904 do przysiółka Beskid, lecz odcinek ten był zarządzany przez inną firmę. Samo istnienie kolejki w Bieszczadach przyniosło wiele korzyści w postaci choćby pojawienia się wielu tartaków i rozwoju gospodarczego mniejszych miejscowości. Do pracy przy obróbce transportowanego drewna były potrzebne ręce do pracy, dlatego wzrosło również zatrudnienie. Bieszczadzka Kolejka Leśna kursowała w określony sposób do 1914 roku, następnie przechodziła w ręce wojsk rosyjskich i austriackich. Tam była wykorzystywana do celów wojskowych, natomiast w roku 1920, w połowie lat 30. została poddana rozbiórce. Do jej odbudowy czekano aż do roku 1950, podlegała modernizacji i rozbudowie, a trasa została wydłużona o kolejne odcinki.

Kolejka w Bieszczadach obecnie

Obecnie Kolejka w Bieszczadach jest bardzo oblegana przez turystów, wielu bardzo chętnie decyduje się na przejazd nią. Poza historycznymi aspektami, do jej zalet należy możliwość widoku na najpiękniejsze szczyty górskie. Obecnie Kolejka kursuje na dwóch trasach: Majdan – Przysłub oraz Majdan – Balnica, różnica między poszczególnymi wariantami wynosi 2 kilometry. Czas przejazdu w pierwszym przypadku to kwestia nieco ponad godziny, natomiast w drugim około trzech kwadransów. Największe zainteresowanie przejażdżką kolejką jest oczywiście latem, jednak wielu chętnych wykupuje bilety na przejazdy w czasie ferii. Przy rosnącym cały czas zainteresowaniu niejednokrotnie uruchamiane są nawet dodatkowe kursy, by każdy miał szansę na tę ciekawą przygodę i zrobienie wielu ujęć pięknych widoków podziwianych po drodze.

Podobne artykuły