Dysleksja większości osób kojarzy się z robieniem błędów ortograficznych podczas pisania. Należy jednak zaznaczyć, że dysleksja dotyczy nie tylko problemów z poprawnym pisaniem, ale również w niektórych przypadkach także i z czytaniem. Co zatem warto wiedzieć o dysleksji? Czy można ją rozpoznać już na wczesnym etapie rozwoju dziecka? W jaki sposób powinno pomagać się dzieciom z dysleksją?
Dysleksja – co to takiego jest?
Dysleksja ma kilka odmian. Dyslektykiem jest np. osoba, która myli kształty bądź litery. Taka osoba po prostu nie widzi różnic w ich zapisie, dlatego popełnia błędy podczas pisania, z tego też powodu może mieć także problemy z płynnym czytaniem. Najbardziej znanym rodzajem dysleksji jest dysortografia, czyli nagminne popełnianie przez dziecko błędów ortograficznych mimo tego, iż posiada ona dobrze opanowaną znajomości zasad dotyczących poprawnej pisowni. Inną często występującą odmianą dysleksji jest hiperdysleksja, która to polega na zaburzeniach umiejętności czytania ze zrozumieniem pomimo tego, iż dziecko już dobrze opanowało technikę czytania.
Szybka diagnoza dysleksji ma znaczenie.
Choć nie zawsze jest to proste najlepszym rozwiązaniem jest jak najwcześniejsze zdiagnozowanie dysleksji. Jeżeli więc rodzice podejrzewają, że ich dziecko może być dotknięte tym zaburzeniem powinni udać się po fachową pomoc. Co może wzbudzić czujność rodziców? Pierwsze objawy dysleksji pojawiają się już na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Do objawów ryzyka zaliczamy miedzy innymi brak raczkowania, opóźnienia w nauce chodzenia i mówienia, trudności w układaniu puzzli i klocków czy też problemy z nauka na pamięć wierszyków. Na późniejszym etapie dochodzi także do mylenie podobnie wyglądających liter, czy też mylenia strony prawej i lewej. Dziecko dyslektyczne, które nie otrzyma wsparcia bardzo szybko może stracić chęci do nauki. Im wcześniej dziecko otrzyma profesjonalną pomoc tym lepiej będzie mogło z niej skorzystać, dlatego też od spostrzegawczości rodziców zależy naprawdę wiele. Terapia tego zaburzenia polega na wykonywaniu z dzieckiem odpowiednich ćwiczeń, które przyjmują formę gier lub zabaw.